Υπόμνημα στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής

08/02/2012

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ 

ΠΡΟΣ:  Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής, 1. Περιφερειάρχη Αττικής κ. Σγουρό, 2. Μέλη Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής

ΘΕΜΑ: Χωροταξικό Πλαίσιο των Υδατοκαλλιεργειών

Αξιότιμες κυρίες και κύριοι,

Η «Πανελλήνια Συντονιστική Επιτροπή Φορέων Περιοχών που θίγονται από την Ανάπτυξη Υδατοκαλλιέργειας», στην οποία σήμερα συμμετέχουν 117 φορείς, Δήμοι, δημοτικές παρατάξεις, βουλευτές, περιφερειακοί σύμβουλοι, Σύλλογοι, Ομοσπονδίες η Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Αλιέων κ.α., συστάθηκε στις 9.9.2011. Με τη διακήρυξή της, η Επιτροπή ζητούσε από την Πολιτεία: «α) Να προηγηθεί της θεσμοθέτησής Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις Υδατοκαλλιέργειες η θεσμοθέτηση Γενικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Παράκτιο και Νησιωτικό Χώρο συνολικά, ώστε όλες οι χρήσεις – δράσεις που υπάρχουν ή αναπτύσσονται ή πρόκειται να αναπτυχθούν σε αυτόν να λειτουργούν ισόρροπα, ορθολογικά και μη ανταγωνιστικά (τουρισμός, λιμάνια, ναυσιπλοία, αλιεία, αρχαιότητες, προστατευόμενα οικοσυστήματα κ.λ.π.), β) Για την θεσμοθέτησή του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου, για την θεσμοθέτηση Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών και για την έκδοση όλων των διοικητικών πράξεων που αφορούν στην Υδατοκαλλιεργητική δραστηριότητα, να είναι απαραίτητη η δεσμευτική σύμφωνη γνώμη της πρωτοβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης των περιοχών που με οποιονδήποτε τρόπο αφορούν».

 Η θεσμοθέτηση της ΚΥΑ του «Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού καΑειφόρου Ανάπτυξης για τις Υδατοκαλλιέργειες» έγινε ξαφνικά στις 4.11.2011, ελλείψει Γενικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Παράκτιο και Νησιωτικό Χώρο και χωρίς να έχει ληφθεί υπόψη ούτε καν η απλή γνώμη των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Μάλιστα, τόσο η ΚΕΔΕ, η οποία αποτελεί τακτικό μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, όσο και οι Δήμαρχοι εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Συντονιστικής Επιτροπής, αποκλείστηκαν κατά απολύτως παράνομο τρόπο από τις συνεδριάσεις του ΕΣΧΣΑΑ (στις οποίες αντίθετα προσκλήθηκαν οι ιδιοκτήτες των εταιριών ιχθυοκαλλιέργειας), το οποίο, με μια διαδικασία παρωδία, χωρίς να συνεδριάσει υποτίθεται ότι γνωμοδότησε (δεν το έκανε στην πραγματικότητα) επί του περιεχομένου του Σχεδίου, στις 4.11.2011 μετά τις 19:30 το απόγευμα. Ακολούθως, ο αρμόδιος αναπληρωτής Υπουργός ΥΠΕΚΑ, κ. Σηφουνάκης, υποτίθεται ότι συνέταξε την εισήγησή του, ακολούθως οι οχτώ Υπουργοί που μετέχουν στην αρμόδια Επιτροπή υποτίθεται ότι συνεδρίασαν και διαμόρφωσαν το τελικό κείμενο της ΚΥΑ και τέλος –την ίδια ημέρα πριν τα μεσάνυκτα- το κείμενο διαβιβάστηκε στο εθνικό τυπογραφείο, όπου εν συνεχεία πρόλαβαν να δημοσιευτούν και άλλα τέσσερα ΦΕΚ με ίδια ημερομηνία. Είναι γνωστό βέβαια ότι τις ώρες εκείνες όλοι οι συναρμόδιοι Υπουργοί βρίσκονταν στα υπουργικά έδρανα, αφού κορυφωνόταν η συζήτηση για παροχή ψήφου εμπιστοσύνης στην απερχόμενη κυβέρνηση Παπανδρέου.

 Εκτός βέβαια από την διαδικασία αυτή, η οποία προσβάλει τους δημοκρατικούς μας θεσμούς και την έννομη τάξη του Ελληνικού Κράτους, το ίδιο το περιεχόμενό της ΚΥΑ προσβάλει ευθέως το περιβάλλον ολόκληρης της παράκτιας ζώνης της χώρας, την πρωτοκαθεδρία των παραδοσιακών αναπτυξιακών επιλογών του τουρισμού και της παράκτιας αλιείας και πάνω απ’ όλα τη βούληση των τοπικών κοινωνιών. Σε ό,τι αφορά την Περιφέρεια Αττικής, η ΚΥΑ προβλέπει την δυνατότητα εγκατάστασης μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας ανά 5χλμ. σε όλες τις ακτές (όπως και στην υπόλοιπη χώρα) και τη δημιουργία εκτεταμένων βιομηχανικών περιοχών συγκεντρωμένης και αποκλειστικής χρήσης υδατοκαλλιέργειας στην παράκτια ζώνη (θάλασσα και χερσαίο χώρο) των Μεγάρων, της Σαλαμίνας, του Πόρου και της Τροιζηνίας.

 Μετά τη θεσμοθέτηση της ΚΥΑ, σε πρωταρχικό αίτημα της Πανελλήνιας Συντονιστικής Επιτροπής αναδείχθηκε καταρχάς η απόσυρσή της και εν συνεχεία η πλήρωση των δύο εύλογων ανωτέρω προϋποθέσεων για τη δημιουργία ενός νέου Χωροταξικού Πλαισίου. Επίσης, εκπρόσωποι της Επιτροπής υπέβαλαν μηνυτήρια αναφορά κατά των συναρμοδίων Υπουργών, την οποία ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου διαβίβασε στις 14.12.2012 στον Πρόεδρο της Βουλής, προκειμένου να κινηθούν οι προβλεπόμενες, από το νόμο περί ευθύνης Υπουργών, διαδικασίες, ενώ στις 12.1.2012, 111 μέλη της Επιτροπής, και όχι μόνον, υπέβαλαν κοινή αίτηση ακύρωσης της ΚΥΑ στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Ανάμεσα στους φορείς αυτούς βρίσκεται η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, ενώ οι 34 από αυτούς προέρχονται από την Περιφέρεια Αττικής. Πρόκειται ειδικότερα για τους Δήμους Αίγινας, Μεγαρέων, Πόρου, Σαλαμίνας και Τροιζηνίας για παρατάξεις μειοψηφίας των Δήμων Μεγαρέων, Πόρου, Σαλαμίνας, Τροιζηνίας και Ύδρας, για τις Ομοσπονδίες Ενοικιαζόμενων Δωματίων-Διαμερισμάτων Αργοσαρωνικού και Εξωραϊστικών – Εκπολιτιστικών Συλλόγων Σαλαμίνας, για 11 Συλλόγους των ίδιων περιοχών, για τους βουλευτές Α΄ Πειραιά και Νήσων κ.κ. Θ. Δρίτσα, Δ. Καρύδη και Π. Μελά, για τους  περιφερειακούς Συμβούλους κ.κ.Σπ. Σπυρίδων και Κ. Διάκο και για τους πολιτευτές κ.κ. Χρ. Χαρίτο και Κ. Κατσαφάδο. Αυτοτελώς, η ΚΥΑ προσβλήθηκε επίσης στο ΣτΕ από τους Δήμους Κορίνθου, Λειψών, Καρυστίας, και Πάτμου, αλλά και από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, η οποία με διαδοχικές αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου, αποφάσισε τη συμμετοχή της στην «Πανελλήνια Συντονιστική Επιτροπή» και την προσβολή της ΚΥΑ. Με επίσημες τοποθετήσεις τους τέλος, όλα τα κόμματα που μετέχουν στην Βουλή και την Ευρωβουλή, πλην των τριών της συγκυβέρνησης, έχουν ταχθεί υπέρ των αιτημάτων και της δράσης της Επιτροπής.

 Δυστυχώς, μέχρι στιγμής, το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής δεν έχει λάβει θέση αναφορικά με τη θεσμοθέτηση της ΚΥΑ, ενώ η θέση που έλαβε κατά τη διαδικασία της διαβούλευσης του Σχεδίου της, με την Απόφαση 220 της 26ης Ιουλίου 2011, άφησε περιθώρια διπλής ανάγνωσης, και σε κάθε περίπτωση δεν καταγράφτηκε ως έκφραση αρνητικής γνώμης (τα επίσημα έγγραφα του ΥΠΕΚΑ αναγράφουν ότι «η Περιφέρεια Αττικής… δεν γνωμοδότησε θετικά σε ό,τι αφορά την περιοχή της»). Ο εκπρόσωπος δε της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας στο ΕΣΧΣΑΑ, κ. Μαχαιρίδης, τοποθετήθηκε θετικά επί του σχεδίου, ζητώντας μόνο την εξαίρεση των Λειψών «επειδή του τηλεφώνησε ο Δήμαρχος και του το ζήτησε».

 Σαν να μην έφτανε η εγκληματική θεσμοθέτηση της ΚΥΑ στις 4.11.2011, η σημερινή κυβέρνηση, με το Σχέδιο Νόμου «ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ, ΤΗΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΟΔΗΓΙΑΣ 2009/50/ΕΚ», επαναφέρει όλες τις κρίσιμες αρμοδιότητες, αναφορικά με την εκμίσθωση, εγκατάσταση και λειτουργία υδατοκαλλιεργειών, που είχαν αποκεντρωθεί στις Περιφέρειες από τις Γενικές Γραμματείες Αποκεντρωμένης Διοίκησης, και πάλι στις δεύτερες.

Συγκεκριμένα:

  • Άρθρο 7, παρ. 1: «Στο τέλος της παραγράφου ΙΙΙ του άρθρου 280 του ν.3852/2010 προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Η αρμοδιότητα της περίπτωσης 45 της παραγράφου ΙΙ Β «Τομέας Γεωργίας – Κτηνοτροφίας – Αλιείας», υποπαράγραφος γ΄ «Υποτομέας Κτηνοτροφίας», εξακολουθεί να ασκείται από τις αποκεντρωμένες διοικήσεις μέχρι 31.12.2012». Πρόκειται στην πραγματικότητα για τον Υποτομέα Αλιείας (και όχι κτηνοτροφίας, όπως εκ παραδρομής έχει γραφτεί) και την περίπτωση που αφορά στην «διοίκηση, διαχείριση και εκμετάλλευση των ιχθυοτρόφων εν γένει υδάτων», την πλέον κρίσιμη αρμοδιότητα δηλαδή για την δημιουργία, επέκταση και διατήρηση μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας.
  • Άρθρο 7, παρ. 4: «Η περίπτωση 37 του Τομέα ΣΤ. Έργων-Χωροταξίας-Περιβάλλοντος του άρθρου 186 του ν.3852/2010 απαλείφεται». Πρόκειται για την «γνωμοδότηση για παρέκκλιση από τους όρους δόμησης για κατασκευή κτιρίων που προορίζονται για …υδατοκαλλιεργητικές εγκαταστάσεις, καθώς και εγκαταστάσεις αποθήκευσης …ιχθυοτροφών».

Παρά την κατάργηση τόσο σοβαρών αρμοδιοτήτων, η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, στο υπόμνημά της με τίτλο «Προτάσεις για νομοθετική ρύθμιση», που υπέβαλε στις 7.2.2011 προς την πολιτική ηγεσία των αρμόδιων υπουργείων, καταγράφοντας δεκάδες κατ’ άρθρο παρατηρήσεις και προτάσεις της αναφορικά με το Σχέδιο Νόμου, δεν κάνει καμία αναφορά στις ανωτέρω αρμοδιότητες που υφαρπάζονται «από το παράθυρο» από τις αιρετές Περιφέρειες. Αντίστοιχα, εξ όσων γνωρίζουμε, τόσο η ΕΝΠΕ, όσο και η Περιφέρεια Αττικής δεν διαμαρτυρήθηκαν ούτε όταν, το Σεπτέμβριο του 2011, η προηγούμενη κυβέρνηση τροποποίησε τον  Καλλικράτη με το Νόμο 4014/2011 (Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων κλτ), επαναφέροντας τις αρμοδίοτητες περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων των κατηγοριών Α1 και Α2, δηλαδή μεταξύ άλλων των υδατοκαλλιεργειών και ιχθυογεννητικών σταθμών, στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση. 

Κατόπιν των ανωτέρω, με ύστατο επιχείρημα την επίκληση της ομόφωνης βούλησης των τοπικών κοινωνιών, οι οποίες εξέλεξαν τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής ως αιρετούς εκπροσώπους τους, καλούμε το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής να λάβει τις ακόλουθες αποφάσεις, δίνοντας τέλος σε κάθε ασάφεια που εύλογα  τροφοδοτεί  τη δεδομένη υποκρισία της κεντρικής διοίκησης αναφορικά με το ζήτημα:

  1. 1.      Υποβολή έγγραφου αιτήματος της Περιφέρειας Αττικής στην κεντρική Διοίκηση για άμεση απόσυρση της ΚΥΑ και επαναφορά της συζήτησης για τη θεσμοθέτηση Χωροταξικού Πλαισίου των Υδατοκαλλιεργειών στη βάση των δύο αιτημάτων της «Πανελλήνιας Συντονιστικής Επιτροπής φορέων που θίγονται από την ανάπτυξη Υδατοκαλλιέργειας».
  2. 2.      Συμμετοχή της Περιφέρειας στην «Πανελλήνια Συντονιστική Επιτροπή φορέων που θίγονται από την ανάπτυξη Υδατοκαλλιέργειας» και υπογραφή της διακήρυξής της.
  3. 3.      Άμεση υποβολή αιτήματος της Περιφέρειας Αττικής στην Ένωση Περιφερειών Ελλάδας και την πολιτική ηγεσία των αρμόδιων υπουργείων για κατάργηση των παραγράφων 1 και 4 του άρθρου 7 του Σχεδίου  Νόμου «ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ, ΤΗΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΟΔΗΓΙΑΣ 2009/50/ΕΚ».
  4. 4.      Υποβολή αιτήματος στο ΥΠΕΚΑ για εξαίρεση των προβλεπόμενων από το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής προβλέψεων για θεσμοθέτηση εκτεταμένων ζωνών ανάπτυξης υδατοκαλλιέργειας στις ακτές και τα νησιά της Περιφέρειας Αττικής και αρνητική γνωμοδότηση επί του Σχεδίου σε περίπτωση μη ικανοποίησης του εν λόγω αιτήματος.

 

Με τιμή,

Η Διοικούσα Επιτροπή: